Kedudukan Perawi Majhūl dalam Perspektif Abu Hātim Ar-Rāzi

Authors

  • Rudi Wahyudi STIQ Ar-Rahman Bogor

Keywords:

Majhūl, Abu Hātim ar-Rāzi, Kritik, Narator

Abstract

In the field of Hadith studies, Abu Hātim ar-Rāzi had its own position that was different from other hadith critics, where he was counted as the first generation of hadith critics.  Therefore, he had many terms in the science of hadith that were different from the other who came after him.  For example, the term of majhūl which he used a lot in criticizing hadith narrators, as quoted by his son Ibn Hātim ar-Rāzi, did not refer to a certain meaning but had many meanings.  Sometimes, Abu Hātim ar-Rāzi used the term of majhul to refer to the narrator whose his hadith only narrated by one narrator afterwards.  On the other hand, the term of majhūl sometimes referred to the narrator whose his hadith even narrated by more than six narrators as Ṣālih bin Jubair as-Syāmi.  And sometimes it referred literally to a non-famous narrator as Mas’ūd bin ar-Rabī’, a friend of prophet Muhammad PBUH.  Even, in the use of the term of majhūl, Abu Hātim ar-Rāzi used many terms.  Sometimes he used the sentence “I didn’t know”, “ I didn’t understad him”, “I didn’t know the information about him”, no meaning”, “he was unknowed”, “his house is unknowed”, “he was shaykh”, and others.  According to Abu Hātim ar-Rāzi, the narration of the unknown narrator “majhul” was rejected if his term had the same meaning as the others.

 

Di bidang studi Hadits, Abu Hātim ar-Rāzi memiliki posisi yang berbeda dari kritik hadis lainnya, di mana ia dianggap sebagai generasi pertama kritik hadis. Karena itu, ia memiliki banyak istilah dalam ilmu hadits yang berbeda dari ulama lain yang datang setelahnya. Misalnya, istilah majhūl yang banyak digunakannya dalam mengkritik narator hadits, seperti dikutip oleh putranya Ibn Hātim ar-Rāzi, tidak merujuk pada makna tertentu tetapi memiliki banyak makna. Terkadang, Abu Hātim ar-Rāzi menggunakan istilah majhul untuk merujuk pada narator yang haditsnya hanya diriwayatkan oleh satu narator sesudahnya. Di sisi lain, istilah majhūl kadang-kadang menyebut narator yang haditsnya bahkan diriwayatkan oleh lebih dari enam narator sebagai Ṣālih bin Jubair as-Syāmi. Dan kadang-kadang merujuk secara harfiah kepada narator yang tidak terkenal sebagaimana Mas'ūd bin ar-Rabī ', teman nabi Muhammad SAW. Bahkan, dalam penggunaan istilah majhūl, Abu Hātim ar-Rāzi menggunakan banyak istilah. Kadang-kadang dia menggunakan kalimat "Aku tidak tahu", "Aku tidak mengerti dia", "Aku tidak tahu informasi tentang dia", tidak ada artinya "," dia tidak tahu "," rumahnya tidak tahu " , “Dia adalah syekh”, dan lainnya. Menurut Abu Hātim ar-Rāzi, narasi narator yang tidak dikenal "majhul" ditolak jika istilahnya memiliki arti yang sama dengan yang lain.

References

Al-Baghdādi, Abu Bakar Ahmad bin ‘Ali bin Ṡâbit. 1923. Kitāb al-Kifāyah fi ‘Ilmi ar-Riwāyah. Hyderabad: Dāirah al-Ma'ārif al-Uṡmāniyah.

Aṭ-Ṭahhān, Mahmūd. 2010. Taysīr Muṣṭalah al-Hadīṡ. Riyāḍ: Maktabah al-Ma’ārif.

Al-Maqdisi, Abu Abdillah Muhammad bin Ahmad bin Abdul Hadi. 2003. Ta’līqah ala al-‘Ilal li Ibn Abi Ḥātim. Riyāḍ: Maktabah Aḍwā’ as-Salaf.

As-Suyūṭi, Abdurrahman bin Abu Bakr. T.th. Tadrīb ar-Rāwi fi Syarh Taqrīb an-Nawawi. Riyāḍ: Dār aṭ-Ṭaybah

Aż-Żahabi, Muhammad bin Ahmad. 1985. Siyar A’lām an-Nubalā’. Damaskus: Mu’assasah ar-Risālah

As-Subki, Abd al-Wahhāb bin Taqiyuddīn. 1993. Ṭabaqāt as-Syafi’iyyah al-Kubra. Kairo: Hijr

Sazkīn, Fu’ād. 1991. Tārīkh at-Turāṡ al-‘Arabi. Riyāḍ: Imam Ibn Su’ud University

Aż-Żahabi, Muhammad bin Aḥmad. 1990. Żikru Man Yu’tamadu Qaulu fi al-Jarḥ wa at-Ta’dīl. Beirut: Dār al-Basyā’ir

Ḥāttamalah, Ṡāmir ‘Abd al-Mahdi Maḥmūd. al-Imām Abu Ḥātim ar-Rāzi wa Muṣṭalaḥāt al-Khāṣṣah fi at-Ta’dīl dalam Jurnal al-Ḥadīṡ, Vol. 10 Tahun 2015

ar-Rāzi, ‘Abdurrahman bin Muhammad bin Idrīs. 1952. al-Jarḥ wa at-Ta’dīl. Beirut: Dār Iḥyā at-Turāṡ

as-Sawālamah, ‘Abdullah bin Marḥūl. Malāmih Kulliyah min Manḥaj Abi Ḥātim ar-Rāzi fi al-Jarḥ wa at-Ta’dīl, dalam Jurnal al-‘Ulūm at-Tarbawiyah wa ad-Dirāsāt al-Islāmiyah, Vol. 13 Tahun 2001

Al-Maqdisi, Abu Abdillah Muhammad bin Ahmad bin Abdul Hadi. 2003. Ta’līqah ala al-‘Ilal li Ibn Abi Ḥātim. Riyāḍ: Maktabah Aḍwā’ as-Salaf.

Ar-Rāzi, Ibn Abi Ḥātim. 1952. al-Jarh wa at-Ta’dīl, Hyderabad: Dār al-Ma’ārif al-Uṡmaniyah

Al-‘Asqalāni, Ahmad bin Ḥajar. 1908. Tahẓīb at-Tahẓīb. India: Maṭba’ah Dār al-Ma’ārif an-Niẓāmiyah

Sa’id Ḥawwa, Muhammad. 2001. ar-Rāwi al-Majhūl: Mafhūmuhu, ‘Anwā’uhu, wa Aḥkāmuhu. Karak: Mu’tah University

Muṣṭofa bin Ismā’īl, Abu al-Ḥasan. 1991. Syifā al-‘Alīl bi Alfāḍ wa Qawā’īd al-Jarḥ wa at-Ta’dīl. Jeddah: Maktabah al-‘Ilm

Al-Laknāwi, Muhammad ‘Abd al-Ḥayy. t.th. ar-Raf’u wa at-Takmīl fi Jarḥ wa at-Ta’adīl. Jīzah: Maktabah Ibn Taimiah

Al-Makki, Muhammad Ahmad Sā’īd. 1988. Aqwāl al-Ḥāfiḍ aḋ-Ḋahabi an-Naqdiyah fi ‘Ulūm al-Ḥadiṡ min Kitābihi Siya A’lām an-Nubalā’, Tesis, Universitas Umm al-Qurrā

Al-Jadī’, Abdullah bin Yusuf. 2003. Taḥrīr ‘Ulūm al-Ḥadīṡ. Beirut: Muassasah ar-Rayyān

As-Sakhāwi, Muhammad bin ‘Abdurrahmann bin Muhammad. 2003. Fatḥ al-Mugīṡ bi Syarḥ Alfiyat al-Ḥadīṡ li al-‘Iraqi. Mesir: Maktabah as-Sunnah

Downloads

Published

2020-09-21